Beste leden en sympathisanten van de Nederlandse Club,
De algemene ledenvergadering van de Nederlandse Club, in vergadering bijeen op 25 september jl., heeft kennis genomen van het jaarverslag en het financieel verslag voor het werkingsjaar 2009-2010.
Daarna werden de resultaten besproken van een enquête, gehouden onder de leden, naar aanleiding van een discussienota “Onze goeie ouwe Club in tijden van globalisering”.
De ALV heeft daarop besloten om een aantal ingrijpende veranderingen in te voeren in het beleid en de organisatie van de Club.
Deze veranderingen drongen zich op, omdat de deelname aan de Club de laatste jaren gestaag achteruit is gegaan - in de eerste plaats door het afnemende aantal Nederlandstalige mensen die voor langere tijd in Ouagadougou verblijven en in het Clubleven wensen te investeren. Pogingen om een nieuw publiek aan te trekken door meertalige uitnodigingen en gunsttarief voor lokale leden hebben veel inspanning gevergd, zonder dat de resultaten naar verhouding overtuigend waren.
Door de verminderde belangstelling kwam een steeds grotere werkdruk bij een kleinere groep vrijwilligers te liggen. Bovendien zijn de hoge overhead-kosten voor het huren van de bar en het Club-lokaal bij SNV (600.000 FCFA per jaar) steeds moeilijker op te brengen.
Het werkingsjaar (2010-2011) wordt dan ook ingezet met een nieuwe aanpak die, naar wij hopen, nieuwe dynamiek in het Clubleven zal brengen.
De volgende principes werden door de ALV besproken en goedgekeurd:
1. De Club is er in de eerste plaats om mogelijkheden te creëren voor mensen uit België of Nederland, die behoefte hebben om elkaar zo nu en dan op een gezellige en vrijblijvende manier te ontmoeten.
2. Alle familieleden, bezoekers, vrienden en verder alle mensen van gelijk welke nationaliteit, die belangstelling hebben in de Nederlandse taal of cultuur hier in Ouagadougou, zijn daarbij natuurlijk, net als vroeger, van harte welkom.
3. De “basisvoertaal” voor correspondentie en communicatie is het Nederlands.
4. Het “bestuur” wordt vereenvoudigd en vervangen door een “coördinatieteam” dat de lopende zaken faciliteert, maar zelf niet voortdurend de dingen gaat organiseren.
5. Die kerngroep bestaat (voorlopig) uit de volgende personen - andere vrijwilligers kunnen nog steeds aantreden.
Ulrike Speelman-Hoepfner - speelman@gmx.de ;
Ronald Staring - ronaldstaring@yahoo.com ;
Theo Bakker - theo_bakker@hotmail.com ;
Hazel Odea - hazelodea@gmail.com .
Er werd bovendien een algemeen mailadres geopend op naam van de Club: nederlandsinouaga@gmail.com
6. Alle leden worden hierbij vriendelijk uitgenodigd om voorstellen te doen voor activiteiten die zij in Club-verband wensen te organiseren.
7. De Club zal maximaal gebruik maken van elektronische middelen om met leden te communiceren en om aan haar bestaan ruchtbaarheid te geven. De website (http://dhost.info/ouagaclub/
8. Het Clubleven gaat informeler worden: “hardware” en zware overheadkosten worden zoveel mogelijk teruggebracht. De samenwerking met SNV wordt opgezegd. Het meubilair zal worden verkocht. Ten gepaste tijde zal aan de leden een lijst van te verkopen spullen worden bekend gemaakt.
9. De Club zal vanaf nu maximaal gebruik maken van bestaande infrastructuren om bijeenkomsten te houden. Dat kan bij mensen thuis zijn, of in één van de vele sympathieke etablissementen in de stad. Er zal naar gestreefd worden om minstens één maal per maand, van september tot juni, een bijeenkomst te organiseren, in principe op de laatste vrijdag van de maand. Natuurlijk kunnen leden ook op andere dagen “hun ding doen” (zie puntje 5. Hierboven)
10. Het betalende lidmaatschap wordt afgeschaft. Iedereen die belangstelling heeft in het Clubleven kan zich gratis inschrijven. Dit houdt ook in dat vrijwilligers op een soepele manier het “coördinatieteam” kunnen toetreden als ze dat wensen.
11. Financieel gaat de Club verder in de traditie van de “tering naar de nering” te zetten. Het “appeltje voor de dorst” (de Club had – en heeft – een ruime financiële reserve) zal vooral gebruikt worden om activiteiten te faciliteren (om vooruitbetalingen te doen, bijv.) maar niet om ze te subsidiëren. Als iets geld kost moet het in principe ook door de deelnemers worden opgebracht.
Volgende week zal een email volgen met verdere informatie.
U ontvangt dit bericht (mogelijk) vanuit de ambassade. Dit zal echter eenmalig zijn; in de toekomst zullen berichten vanuit de Nederlandse Club gestuurd worden. Hiervoor wordt een nieuwsbrief opgesteld. Als u niet in dit bestand opgenomen wenst te worden, stuur dan a.u.b. een email naar nederlandsinouaga@googlemail. com.
Met vriendelijke groeten
Peter TORREKENS
Ex-Voorzitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten